Högsta grad av service, varje dag.

Varje dag besöker tusentals örebroare ICA Maxi Universitetet. Pernilla Eskils är tillsammans med sin bror Patrik Zand Persson ICA-handlare och även personalchef i butiken. Kunderna förväntar sig gedigen kunskap, kvalitet och högsta grad av service vilket ställer krav på Pernilla att hitta rätt medarbetare.

”Yobber-effekten för mig är 50% kortare administrationstid, 50% färre intervjuer och högre kvalitet per rekrytering - jag behöver inte avsluta några anställningar.”

– Pernilla Eskils, ICA-handlare och personalchef

Att hitta ”det” och ”wow” bland 500 cv

Innan Yobber användes inget rekryteringssystem eller -verktyg. Pernilla tog hjälp med administrationen, främst för att kunna svara alla som sökte.

Vår rekryteringsprocess var tidigare helt manuell. Ansökningar fyllde min mejl, kom med posten eller lämnades in i butiken. Då var bakgrunden viktigast för mig, att de hade erfarenhet av butik eller service. I bästa fall fanns ett foto. Processen var komplicerad och tog mycket tid. Intervjuerna blev många och administrationen övermäktig när 500 personer sökte en och samma tjänst. Bara att svara alla tog flera dagar, berättar Pernilla.

Videosvar sätter personen i centrum

Med Yobber som rekryteringsverktyg har hon rekryterat all personal med undantag för butikscheferna. I sin ansökan fick de sökande svara på tre frågor med hjälp av sin webb-kamera. Syftet med frågorna var för Pernilla att få ett första intryck och höra hur de beskriver sig själva och sin motivation till jobbet.

Man kan aldrig förbereda sig på vem man kommer att träffa utifrån bara ett papper. Vi letar drivna, inspirerande och positiva medarbetare som kan och vill ta till sig av det dom får lära sig inom ICA. Därför är personligheten så viktig och avgörande för oss. Och därför kände vi direkt att Yobber var rätt verktyg för oss, förklarar Pernilla.

”Det kan inte bli bättre för serviceyrken”

En nyöppnad butik lockar, inte bara kunder utan också jobbsökande. Pernilla räknade med att få in omkring 2500 ansökningar till ca 100 tjänster. Totalt togs 780 ansökningar emot, 350 personer intervjuades och 97 hade anställts vid butikens öppnande i mars 2015.

Bättre urval ger färre intervjuer

Med Yobber blir rekryteringen effektivare, jag tjänar tid på att jag gör bättre urval vilket betyder färre intervjutillfällen. Utan videosvaren hade jag behövt dubbla antalet intervjuer för att hitta rätt, berättar Pernilla.

50% effektivare rekryteringsprocess

– Tiden för att gå igenom ansökningar, sortera och svara har jag halverat och sparat in hjälp från en konsult. Och eftersom mitt urval idag är så mycket bättre vinner jag massor av tid på att inte behöva avsluta några anställningar, och rekrytera om till tjänster som jag fick förut.

Bättre förberedd med videosvar

Med videosvaren blir jag mycket bättre förbered på vem jag ska träffa, jag har ju redan ”träffat” dom och första intrycket ljuger aldrig.

Första intrycket ÄR viktigt

– Jag hittar det jag söker när det glittrar i ögonen, när energin sprudlar, när svaret kommer spontant istället för perfekt och när jag hör deras inställning. Och med videosvaren kan jag sätta fingret på ”det där” direkt, förklarar Pernilla.

"Utan videosvaren hade jag behövt dubbla antalet intervjuer för att hitta rätt"

Färre, men mer motiverade sökande

Videosvaren höjde ribban rejält. Högen av ansökningar blev mindre men alla som sökte ville verkligen ha jobbet och jag upplever att ingen sökte endast på grund av krav från Arbetsförmedlingen. Och med motiverade kandidater känner jag att jag har råd att vara kräsen, mer "picky", avslutar Pernilla.

Scroll to Top