Snabbare, smartare och mer rättvis rekrytering för alla

Med Yobber vill vi skapa ett nytt sätt att föra samman arbetsgivare och jobbsökande. Ett sätt där vi gör något komplicerat lite enklare. För tanken är att du som arbetsgivare, oavsett erfarenhet eller rutiner för rekrytering, ska med Yobber kunna hitta rätt person att anställa på ett smartare, snabbare och billigare sätt.
Genom att addera videosvar till de traditionella handlingarna vill vi lyfta personen bakom Cv:t. Och ge alla som söker jobb möjligheten att vara mer än ord på papper och få prata för sig redan i första gallringen. Det tycker vi höjer värdet på en ansökan och gör den mer rättvis, både för dig som arbetsgivare och för den som söker.

Personlighet vinner.

Storyn om Yobber

– om hur en rekryteringschef och 22 servetter ledde till Sveriges effektivaste rekryteringstjänst.

Det är 1994 i Fittja strax utanför Stockholm. Efter flera år med olika ströjobb söker Serbienfödde Wanja Todorovic en utbildning till nätverkstekniker hos IT-företaget Semcon genom statliga Länsarbetsnämnden. Utan vare sig tidigare erfarenhet av IT eller ett särskilt imponerande cv har han efter en 20-minutersintervju lyckats få en av platserna genom att med driv, engagemang och personlighet visat sig vara rätt person.

En tid senare blev Wanja headhuntad till IT-bolaget Qbranch som rekryteringsansvarig. Hans uppdrag var att under ett år tillsätta 150 tjänster. Med stort söktryck, lite tid och krav på träffsäkerhet gjorde Wanja som många i samma situation – valde ut de ansökningar som lovade mest. De tunnaste ansökningarna fick tyvärr inte ens chansen. Administrationen släpade efter, det fanns inte ens tid till att säga tack men nej tack.

Där och då föddes idén om Yobber. Idén om att kunna få se och höra en person redan innan en intervju. Att kunna ställa några öppna frågor som den sökande svarar på framför en kamera, och på så sätt få en verklig uppfattning om vem personen faktiskt är.

2004 sitter Wanja på en restaurang i Upplands-Väsby med 22 servetter utlagda framför sig på bordet. Han har skrivit ner sina tankar på pappersbitarna och ringer sin vän och tidigare kollega, IT-entreprenören Staffan Dahlgren och berättar. Kort därefter inleds första delen i utvecklingen av verktyget.

Under åren som följer lanseras liknande tjänster som också använder video i processen men inget av dem verkar lyckas lösa problemet ändå och heller inte slå igenom. Wanja drar slutsatsen att om verktyget verkligen ska kunna leverera nytta måste arbetsgivaren vara den som ställer frågorna, en spontant inspelad presentation räcker inte för en bedömning. Svaren måste vara relevanta för arbetsgivaren. Verktyget måste dessutom vara barnsligt enkelt och få vem som helst, med eller utan HR-avdelning att vilja använda det.

Under 2013 faller många viktiga pusselbitar på plats och verktyget får namnet Yobber och Yobber AB bildas. Peter Röseberg rekryteras som vd, marknadsansvarige Brita Klingberg har redan varit med några år. En ny ungdomsgeneration lever på nätet och är uppvuxna med att spela in och dela bilder och filmer. Arbetsmarknaden, mediebeteendet och Yobbers teknologi har utvecklats parallellt.

Yobber genomför en undersökning med 450 arbetsgivare och arbetssökande som slår fast att cv är otillräckligt och att problemet upplevs som stort för båda parter.  Arbetsgivarna tycker att det är svårt att bedöma en sökande utifrån cv och personligt brev, och att de dessutom sällan stämmer överens med verkligheten. De sökande å sin sida känner frustration över att inte få komma till intervju och prata för sig och att det är svårt att göra sig själv rättvis på papper.

Maj, 2014. Yobber lanserar sin webbplats. Utvalda arbetsgivare med skilda verksamheter testar tjänsten. Det är supervalår under den ekonomisk kris som råder i Europa. Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfvén debatterar med statsminister Fredrik Reinfeldt om hur fler jobb ska skapas i Sverige. 500 000 arbetssökande skriker efter jobb i Sverige samtidigt som arbetsgivarna med lykta letar efter nya medarbetare med rätt kompetens.

Yobber lanseras som ett nytt sätt för precis alla arbetsgivare och alla sökande att matchas bättre och tidigare i rekryteringsprocessen. Där videosvar ökar värdet av en ansökan och gör arbetsgivaren träffsäkrare i sin bedömning med minskade ledtider, administration och kostnader till följd. Samtidigt som den sökande ges möjligheten att addera sin personlighet, sin röst och sina ambitioner redan i sin ansökan.

På så sätt hoppas Yobber kunna förbättra förutsättningarna för att rekrytera och söka jobb i framtiden – och i förlängningen att öka rörligheten på arbetsmarknaden.

Vi är Yobber

Peter Röseberg
VD
010-155 00 61
Brita Klingberg
Marknadsansvarig
010-155 00 63
Wanja Todorovic
Grundare
010-155 00 62
Scroll to Top