Hur ska du arbeta i Yobber?

API för automatisk jobblistning på din hemsida

Vill du slippa lägga upp annonserna manuellt på din hemsida kan du använda vårt API för automatisk jobblistning. Så varje gång du publicerar en annons på Yobber som ska vara offentlig kommer den att dyka upp på din hemsida med auto-magi!

  1. Kontakta support@yobber.se för att få tillgång till API dokumentet.
  2. Du ger API dokumentet till den som är webb/it-ansvarig hos er samt bolagets avtals ID som du finner på din administrationssida på Yobber. Varje bolag har ett unikt ID, har du 10 moderbolag så har du 10 olika ID:s.
  3. Klart. Annonserna publiceras direkt på er hemsida!

Sätt upp dina rekryteringsfaser du vill ha med i processen

I varje annons kan du via knappen Skapa fas sätta upp din egna rekryteringsprocess. Du kan välja att göra rekryteringsfasen “global”, alltså att den ska finnas med i varje annons.

Exempel på rekryteringsfaser:

  • Kallad på fysisk intervju
  • Kallad på videointervju
  • Referenstagning
  • Ska träffa kollegan Anna
  • Inväntar besked från Yobber om det finns körkort
  • Inväntar besked angående belastningsregistret
  • Erbjudit kandidat tjänsten
  • Väntar på att kandidat ska signera avtal

Stående rekryteringsfaser

Varje annons har följande rekryteringsfaser som standard och de går ej att ta bort:

  • Påbörjade – här ser du statistik över de som påbörjat en ansökan men ännu inte skickat in den än. Dessa kan du skicka ett pushmejl till.
  • Inkorgen – här landar alla kandidater när de skickat in sin ansökan.
  • Intressanta – hit flyttar du intressanta kandidater.
  • Borttagna – hit flyttar du de kandidater som kanske inte uppfyller er kravprofil.
  • Återkallade – här ser du statistik över kandidater som valt att återkalla sin ansökan.
  • Anställda – hit flyttar du kandidater som du har anställt.
Håll extra koll på kandidaterna med taggar

Skapa taggar

Du kan skapa taggar för att strukturera och markera kandidater. Oavsett vilken rekryteringsfas kandidaterna befinner sig i så följer taggarna med kandidaten. 

Exempel på taggar:

  • Boka intervju
  • Fysisk intervju bokad
  • Videointervju bokad
  • Bakgrundskontroll
  • Vill anställa
  • Kandidat tackar nej till anställning
  • Anställningsavtal skickat
  • Second opinion
  • Bra erfarenhet
  • Talar franska

Checklista för en smidig rekryteringsprocess

  • Rekrytera tillsammans - bjud in dina kollegor i ditt rekryteringsverktyg
  • Läs igenom kandidatens ansökan.
  • Videoansökan (om du har valt det).
  • Urvalsfrågorna (om du har valt det).
  • Ansökningshandlingarna (om du har valt det).
  • Jämför kandidatens ansökan med din kravprofil.
  • Flytta kandidaten till lämplig rekryteringsfas.
  • Kalla kandidat på fysisk eller digital intervju direkt i Yobber.
  • Skicka ett tack-men-nej-tack-mejl till kandidater som inte går vidare i rekryteringsprocessen.
  • Glöm inte bort intressanta kandidater, de har troligtvis sökt mer än en tjänst och vill veta hur det går i aktuell rekryeringsprocess.
  • Glöm inte bort referenstagning, det vill man inte slarva med.
  • Om du har träffat kandidaten på en intervju är det trevligt att ringa om du ska meddela att kandidaten inte har gått vidare i processen.
  • Om ditt företag har vissa policys angående brott man blivit dömd för är det väldigt bra att använda sig av utdrag ur belastningsregistret. Det beställer du på din marknadsföringssida.
  • När du är klar med din rekrytering flyttar du rekryteringen till nästa fas som är avslutade rekryteringar.

Bjud in kollegor i ditt rekryteringsverktyg

Som administratör är du behörig att bjuda in och att tilldela valfri behörighet till kollegan. Som rekryterare kan du lägga till kollegor med högsta behörighet rekryterare. Assistent och granskare kan inte bjuda in kollegor.

Administration

På din administrationssida kan du bland annat:

  • Se alla bolag
  • Skapa dotterbolag
  • Radera dotterbolag
  • Se alla kollegor
  • Bjuda in kollegor
  • Ta bort kollegor
  • Ändra behörighet på kollegor (högre och lägre)

Om du vill skapa fler moderbolag, vänligen kontakta support@yobber.se så får du hjälp.

Boka fysiska eller digitala intervjuer

Kalender

Via kalendern kan du hantera alla bokade intervjuer och du ser intervjuerna i översikten, antingen vecko- eller månadsvis.

Från kalendern kan du:

  • Boka fysiska och digitala intervjuer.
  • Redigera intervjuer (flytta datum och tid).
  • Avboka intervjuer.
  • Bjuda in fler deltagare (kollegor) i intervjun.

Din Yobber-kalender är kopplad till den e-postadress du har ditt Yobber-konto i. När en intervju schemaläggs får du en kalenderinbjudan till din vanliga e-postklient. När du accepterar inbjudan så ser du den även i din vanliga kalender.

Du behöver synas där dina kandidater finns

Marknadsföring

Via din marknadsföringssida hjälper vi dig att få ut din fantastiska platsannons på the world wide web. Du kan luta dig tillbaka med en kopp kaffe, vi fixar det åt dig.

Det blir svårare och svårare att nå rätt kandidater, därför är sponsrad marknadsföring otroligt bra. Du har möjlighet att synas direkt där kandidaterna finns.

När du publicerat din annons kommer du landa på marknadsföringssidan. Här kan du välja olika marknadsföringskanaler som din annons ska synas på. Till exempel Facebook & Instagram, LinkedIn och Blocket jobb.

Vill du köpa marknadsföring för en annons som redan varit aktiv ett tag? Ingen fara! Det är bara bra att kunna ändra sin strategi om man märker att man behöver pusha annonsen i betalda kanaler.

Du fyller i ordern och skickar in den, vår marketing specialist sköter allt det administrativa. Du får en återkoppling inom ett par timmar per mejl eller telefon beroende på om vi behöver ytterligare info när det gäller till exempel målgrupp eller geografiskt område.

Din hemsida, Arbetsförmedlingen...

Gratiskanaler

Att nyttja gratiskanaler som man har tillgång till är ett måste när man rekryterar nya kollegor. Varje annons du publicerar har en unik annonslänk, det är denna du publicerar. Oftast ser den ut så här: job.yobber.se/ad/xxxx

När annonsen väl är publicerad och uppe och rullar bör du publicera annonsen på följande gratiskanaler:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Lokala Facebookgruppen “Jobb i stad x” – de har oftast flera tusen medlemmar.
  • Arbetsförmedlingen
  • Din egen hemsida 

 

Chatt

Du kan via chattbubblan i nedre höger hörn prata direkt med supporten, rekryteringsspecialist, customer success och marketing specialist. Kul va!

 

SUPPORT

Hej!

Hittar du inte vad du letar efter?

Ingen fara, vi hjälper dig gärna. Du kan kontakta supporten via telefon på 010-155 00 60 eller via mejl.

Svårt att nå rätt kandidater?

Säljavdelningen hjälper dig att välja rätt marknadsföringskanaler och strategier så din annons når rätt kandidater.