Parken Zoo

Med hjälp av rekryteringsverktyget Yobber bygger vi de bästa teamen inför högsäsongen!

“Jag och mina kollegor kan tillsammans titta på kandidaternas ansökningar med strukturerade videofrågor i Yobber, vilket är fantastiskt då vi alla sitter på olika erfarenheter och referenser. Tillsammans kan vi bygga de bästa teamen med sommarjobbare som kommer ge våra besökare den bästa upplevelsen hos oss på Parken Zoo.”

Sofia Larsson, VD Parken Zoo

Parken Zoo har använt sig av Yobber under många år

Så hittade Parken Zoo 200 sommarjobbare på 20 dagar

Inför sommarsäsongen 2017 valde Parken Zoo i Eskilstuna att tacka nej till externa rekryteringstjänster och istället satsa på sitt eget team. I arbetet med att hitta rätt sommarjobbare valde de videoansökningar och gruppintervjuer i jakten på aktörer, djurvärdar, entrévärdar och spelpersonal. Resultatet blev en omedelbar succé med 70% återanställningar och 400 timmar i insparad arbetstid.

 

Varje år tar Parken Zoo emot en kvarts miljon gäster, något som ställer höga krav på bemötandet hos de drygt 200 sommarjobbarna som bemannar de 15 arbetsstationerna. Varje vårvinter när rekryteringen startar söker över tusen ungdomar i 16–19-årsåldern till den populära arbetsplatsen – för vad kan vara bättre, än att få jobba bland djur, tivoli och glada människor under härliga sommardagar!

 

HÖGT SÖKTRYCK, UNGA MÄNNISKOR OCH KORT OM TID

 

Med så många sökanden blev den tidigare rekryteringsprocessen både jobbig och tidskrävande. Struktur saknades för att hantera det stora antalet ansökningar och det var problematiskt att få en överblick över hela processen och svårt att hinna svara alla sökande.

 

– I och med nya ägare av parken 2016 kom bland annat direktiv om satsningar på en utökad säsong och högre krav på effektivitet, något som lett till genomgående förändringar i hela organisationen, säger Camilla Delac, marknadschef på Parken Zoo i Eskilstuna.

 

VÄRDEFULL INTERNKOMPETENS FÅR KOMMA TILL SIN RÄTT

 

Genom åren har Parken Zoo använt sig av olika leverantörer som stöd i rekryteringen. Men då det varit kostsamt, och förra årets sommarrekrytering inte gått något vidare, tyckte Camilla och kollegorna att det var dags att ta saken i egna händer. ”Vi som har jobbat här länge vet vad vi letar efter och vi märker snabbt vem som passar var i parken”, säger Camilla.

 

Valet av rekryteringsverktyg föll på Yobber, som kombinerar videoansökningar med ett bra administrativt stöd för att kunna hantera det stora antalet ansökningar, och har enkla delningsfunktioner som gör det lätt för fler att engagera sig. Videoansökningarna, tillsammans med gruppintervjuer, blev en perfekt kombination för ett kvalitativt och effektivt urvalsarbete med fokus på både individ och arbetsgruppen som helhet.

 

Med hjälp av videointervjuerna gjordes ett första urval som parkens arbetsledare fick ta del av. Tillsammans kunde rekryteringsansvarig och arbetsledare direkt börja bygga ihop arbetslagen, och vid efterföljande gruppintervju behövdes endast mindre justeringar.

 

“Vi kan ta avgörande beslut tidigare i rekryteringsprocessen och får ut mycket mer av videoansökningarna vad gäller både personkännedom och att få ihop en bra gruppdynamik.”

– Camilla Delac

 

ETT RELEVANT OCH ROLIGT SÄTT FÖR UNGDOMAR ATT SÖKA JOBB

 

Inför videoansökningarna ställdes olika typer av frågor baserat på typen av tjänst. Allt för att rekryteringsteamet direkt skulle kunna se intresse, inställning och få höra resonemang kring service och bemötande i parken. Alla som sökte jobb som djurvärdar fick ge prov på presentation och värdskap. Och som aktör fick du självklart sjunga upp!

 

Kandidaterna spelades in sin ansökan via Yobbers app eller hemma framför datorn. Och kompletterade den sen med dokument och olika urvalsfrågor som hjälpte parken att skilja tidigare sommarjobbare från nya.

 

RESULTATET BLEV 70% ÅTERANSTÄLLNINGAR OCH 400 ARBETSTIMMAR MINDRE

 

– Vi har sparat enormt mycket tid med hjälp av Yobber och videointervjuerna. Och nästa år kommer vi att spara ännu mer. Vi tycker nämligen att vi har lyckats så bra att vi vill återanställa 70 – 80% av de som varit här i år, och de har fått våran guldbiljett, säger Camilla.

 

– Återanställningar ger oss kontinuitet och när vi får jobba med dessa härliga ungdomar igen så bidrar det ju till en ännu bättre parkupplevelse för våra kunder!, avslutar hon glatt.

Hej!

Vill du veta mer om rekryteringsverktyget? Då kan du höra av dig till mig direkt! Jag svarar på dina frågor eller funderingar och hjälper dig såklart med en enkel och tydlig onboarding när det är dags.

Caroline Löfving
Head of Development
caroline.lofving@yobber.se