Platsannonsguide för företag

Nå rätt kandidat med rätt annonsspråk

Hur skriver man en bra platsannons?

När en kandidat läser din platsannons – vilken känsla vill du att kandidaten ska känna? Vilken information behöver kandidaten känna till för att bli intresserad av att arbeta på ditt företag? Vi rekommenderar att vara så tydlig och transparent som möjligt. Då minskar risken för missförstånd.

Yobber har gjort det lite lättare för dig att skriva en annons. Vi har skapat rubriker som tillsammans skapar en bra platsannons. Du behöver bara fylla på med information under varje rubrik. Du kan självklart skapa egna rubriker också.

Vi rekommenderar att använda dessa rubriker (antingen alla eller ett par av dem):

  • Om tjänsten
  • Dina arbetsuppgifter
  • Din profil
  • Meriterande
  • Krav
  • Vidareutveckling
  • Vad får du av att arbeta hos oss?
  • Om oss

Om du önskar köpa en färdig annons, mejla sales@yobber.se eller ring din kontaktperson på Yobber. Priset är 1500 kr exkl. moms och annonsen är klar inom två timmar.

Sysselsättningsgrad, lön, hur många vill du rekrytera...

Grundläggande uppgifter

Du fyller bland annat i:

  • Annonsrubrik
  • Väljer företag
  • Adressuppgifter
  • Yrke
  • Antal du vill rekrytera
  • Anställningsform
  • Sysselsättningsgrad
  • När annonsen ska publiceras
  • Sista ansökningsdag
Visa er arbetsplats med hjälp av video

Presentationsvideo

Högst upp i annonsen, under rubriken för tjänsten, kommer denna video att synas. Du kan berätta mer om tjänsten, ert företag, kulturen eller låta kandidaterna hänga med på hur själva arbetet går till. Du står ut bland alla andra traditionella annonser när du bjuder in kandidaterna direkt i hjärtat av ert företag.

Stå ut från mängden med video

Strukturerade videofrågor

Med hjälp av videofrågor kan du säkerställa kompetens och erfarenhet tidigare i rekryteringsprocessen. Du kan ställa frågor som ersätter det skriftliga klassiska personliga brevet och i stället få samma, om inte ännu tydligare, personligt brev i videoformat. Kandidater kan använda vilken enhet som helst för att spela in den strukturerade videointervjun (mobiltelefon, dator eller surfplatta), om den har en kamera.

Exempel på bra videofrågor för dagligvaruhandeln

  • Berätta om dig själv, vad gör du idag? (till exempel jobb, fritid och studier) – Frågan kan ersätta ett personligt brev.
  • Berätta om när du fick bra service i butik senast, vad var det som gjorde det extra bra?
  • Vad kommer du att bidra med för egenskaper om du blir anställd hos oss?
  • Varför vill du arbeta hos oss?
  • Varför ska vi anställa dig?
  • Kan du arbeta mellan vecka xx–xx? – Det är jättebra inför säsongsrekryteringen att ställa frågor om när kandidaten kan arbeta.
  • Kan du arbeta hela säsongsperioden mellan vecka xx-xx?
  • Berätta om när du var med om en stressig händelse på jobbet och hur du löste situationen.

Exempel på bra videofrågor som passar chefstjänster

  • Beskriv dig själv som chef/ledare.
  • Hur skulle dina kollegor beskriva dig som chef/ledare?
  • Berätta hur du skulle vidareutveckla x om du blev anställd hos oss.
  • Berätta om en stressig situation på jobbet som du löste.
  • Berätta om en situation som inte gick som det var tänkt och hur du löste problemet.
  • Var ser du dig själv om 5–10 år?
  • Hur säkerställer du kvalitetskontroll och kvalitetssäkring i x?
  • Hur hanterar du personalstyrkans produktivitet och motivation? Kan du dela med dig av några framgångsrika exempel.
  • Vad är din strategi för att hantera och minska svinn/avfall?
  • Hur hanterar du konflikter och utmaningar inom personalstyrkan?
Få procentuell matchning mellan profilen du söker och kandidaten svar

Urvalsfrågor

I urvalsfrågorna ställer du bör- och skallkrav kopplat till er platsannons och profil. Du kan ställa ja och nej frågor samt flervalsfrågor. Dessa frågor använder du sedan för en procentuell matchning mellan kandidatens svar och era föredragna svar som du fyller i när du skapar en annons. Du kan även välja om kandidaten ska ha möjlighet att välja flera alternativ som svar. När du granskar kandidater väljer du vilka frågor du vill matcha mot kandidaternas svar och får en procentuell matchning.

Exempel på bra urvalsfrågor som passar dagligvaruhandeln

  • Kan du arbeta helg?
  • Kan du arbeta kväll?
  • Är du intresserad av heltidsarbete?
  • Är du intresserad av deltidsarbete?
  • Är du intresserad av extrajobb?
  • Har du kassavana?
  • Har du b-körkort?
  • Har du truckkort?
  • Studerar du på gymnasiet/högskola/universitet?
  • Kan du arbeta oregelbundna tider mellan kl. xx-xx måndag till söndag?
  • Kan du ta dig till och från arbetsplatsen obehindrat mellan kl. xx-xx?
  • Har du arbetat inom dagligvaruhandeln tidigare?
  • Har du arbetat i butik tidigare?
  • Har du arbetat på x tidigare?
  • Rangordna de 3 avdelningar du kan tänka dig arbeta på.

Exempel på bra urvalsfrågor som passar chefstjänster

  • Har du minst x års erfarenhet av x?
  • Har du mer än x månaders uppsägningstid?
  • Har du en utbildning/examen inom x?
  • Har du minst x års erfarenhet av liknande arbete?
  • Har du erfarenhet av x?
  • Har du haft personalansvar?
  • Har du haft budgetansvar?
  • Har du haft ekonomiansvar?
  • Har du arbetat med LEAN-filosofin?
  • Har du haft övergripande ansvar för leverans, kvalitét och arbetsmiljö?
  • Är du van att initiera och att driva förbättrings- och förändringsarbete?
  • Är du van att coacha medarbetare?
  • Har du arbetat i affärssystemet x tidigare?
Application documenta

Ansökningshandlingar

Du väljer vad för typ av ansökningshandlingar kandidaten ska bifoga. Det finns färdiga dokument att välja emellan, eller så kan du skapa egna ansökningshandlingar. Det är bara fantasin som sätter stopp.

När du publicerat anonnsen
Nå aktiva jobbsökande

Direktkoppling till Arbetsförmedlingen

Du har möjlighet att publicera din platsannons på Arbetsförmedlingen direkt via Yobber utan att behöva logga in på ditt konto på Arbetsförmedlingen.

För att aktivera direktkopplingen gör du följande steg:

  1. Skapar ett arbetsgivarkonto på Arbetsförmedlingen om du inte redan har ett.
  2. Om du har ett annat rekryteringsverktyg än Yobber kopplat för direktöverförda annonser på Arbetsförmedlingen fyller du i formuläret längst ned på denna sida.
  3. Om du vill koppla på direktöverförda annonser för första gången så ska du anmäla intresse.
  4. Logga in på ditt konto på Arbetsförmedlingen, hämta kundnumret som du hittar under Kontohantering och Företagsuppgifter.
  5. Klistra in kundnumret på administrationssidan inne på ditt Yobber-konto.
  6. Nu kan du publicera alla dina annonser på Arbetsförmedlingen med bara ett par knapptryck.
Du tävlar med din platsannons mot andra arbetsgivares annonser. Vem vinner?

Marknadsföring

Via din marknadsföringssida hjälper vi dig att få ut din fantastiska platsannons på the world wide web. Du kan luta dig tillbaka med en kopp kaffe, vi fixar det åt dig.

Det blir svårare och svårare att nå rätt kandidater, därför är sponsrad marknadsföring otroligt bra. Du har möjlighet att synas direkt där kandidaterna finns.

När du publicerat din annons kommer du landa på marknadsföringssidan. Här kan du välja olika marknadsföringskanaler som din annons ska synas på. Till exempel Facebook & Instagram, LinkedIn och Blocket jobb.

Vill du köpa marknadsföring för en annons som redan varit aktiv ett tag? Ingen fara! Det är bara bra att kunna ändra sin strategi om man märker att man behöver pusha annonsen i betalda kanaler.

Du fyller i ordern och skickar in den, vår marketing specialist sköter allt det administrativa. Du får en återkoppling inom ett par timmar per mejl eller telefon beroende på om vi behöver ytterligare info när det gäller till exempel målgrupp eller geografiskt område.

Din hemsida, Arbetsförmedlingen...

Gratiskanaler

Att nyttja gratiskanaler som man har tillgång till är ett måste när man rekryterar nya kollegor. Varje annons du publicerar har en unik annonslänk, det är denna du publicerar. Länken ser ut så här: https://app.yobber.se/ + annonsnamn och id.

När annonsen väl är publicerad och uppe och rullar bör du publicera annonsen på följande gratiskanaler:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Lokala Facebookgruppen “Jobb i stad x” – de har oftast flera tusen medlemmar.
  • Arbetsförmedlingen (via direktkopplingen på Yobber är det super smidigt)
  • Din egen hemsida 

 

SUPPORT

Hej!

Hittar du inte vad du letar efter?

Ingen fara, vi hjälper dig gärna. Du kan kontakta supporten via telefon på 010-155 00 60 eller via mejl.

Svårt att nå rätt kandidater?

Säljavdelningen hjälper dig att välja rätt marknadsföringskanaler och strategier så din annons når rätt kandidater.