När en kandidat läser din platsannons – vilken känsla vill du att kandidaten ska känna? Vilken information behöver kandidaten känna till för att bli intresserad av att arbeta på ditt företag? Vi rekommenderar att vara så tydlig och transparent som möjligt. Då minskar risken för missförstånd.
Yobber har gjort det lite lättare för dig att skriva en annons. Vi har skapat rubriker som tillsammans skapar en bra platsannons. Du behöver bara fylla på med information under varje rubrik. Du kan självklart skapa egna rubriker också.
Vi rekommenderar att använda dessa rubriker (antingen alla eller ett par av dem):
Om du önskar köpa en färdig annons, mejla sales@yobber.se eller ring din kontaktperson på Yobber. Priset är 1500 kr exkl. moms och annonsen är klar inom två timmar.
Du fyller bland annat i:
Högst upp i annonsen, under rubriken för tjänsten, kommer denna video att synas. Du kan berätta mer om tjänsten, ert företag, kulturen eller låta kandidaterna hänga med på hur själva arbetet går till. Du står ut bland alla andra traditionella annonser när du bjuder in kandidaterna direkt i hjärtat av ert företag.
Med hjälp av videofrågor kan du säkerställa kompetens och erfarenhet tidigare i rekryteringsprocessen. Du kan ställa frågor som ersätter det skriftliga klassiska personliga brevet och i stället få samma, om inte ännu tydligare, personligt brev i videoformat. Kandidater kan använda vilken enhet som helst för att spela in den strukturerade videointervjun (mobiltelefon, dator eller surfplatta), om den har en kamera.
I urvalsfrågorna ställer du bör- och skallkrav kopplat till er platsannons och profil. Du kan ställa ja och nej frågor samt flervalsfrågor. Dessa frågor använder du sedan för en procentuell matchning mellan kandidatens svar och era föredragna svar som du fyller i när du skapar en annons. Du kan även välja om kandidaten ska ha möjlighet att välja flera alternativ som svar. När du granskar kandidater väljer du vilka frågor du vill matcha mot kandidaternas svar och får en procentuell matchning.
Du väljer vad för typ av ansökningshandlingar kandidaten ska bifoga. Det finns färdiga dokument att välja emellan, eller så kan du skapa egna ansökningshandlingar. Det är bara fantasin som sätter stopp.
Du har möjlighet att publicera din platsannons på Arbetsförmedlingen direkt via Yobber utan att behöva logga in på ditt konto på Arbetsförmedlingen.
För att aktivera direktkopplingen gör du följande steg:
Det blir svårare och svårare att nå rätt kandidater, därför är sponsrad marknadsföring otroligt bra. Du har möjlighet att synas direkt där kandidaterna finns.
När du publicerat din annons kommer du landa på marknadsföringssidan. Här kan du välja olika marknadsföringskanaler som din annons ska synas på. Till exempel Facebook & Instagram, LinkedIn och Blocket jobb.
Vill du köpa marknadsföring för en annons som redan varit aktiv ett tag? Ingen fara! Det är bara bra att kunna ändra sin strategi om man märker att man behöver pusha annonsen i betalda kanaler.
Du fyller i ordern och skickar in den, vår marketing specialist sköter allt det administrativa. Du får en återkoppling inom ett par timmar per mejl eller telefon beroende på om vi behöver ytterligare info när det gäller till exempel målgrupp eller geografiskt område.
Att nyttja gratiskanaler som man har tillgång till är ett måste när man rekryterar nya kollegor. Varje annons du publicerar har en unik annonslänk, det är denna du publicerar. Länken ser ut så här: https://app.yobber.se/ + annonsnamn och id.
När annonsen väl är publicerad och uppe och rullar bör du publicera annonsen på följande gratiskanaler: