Support för företag - FAQ

FAQ

Vanliga frågor och svar

Hur delar jag en kandidat med mina kollegor?

För att dela en kandidat med en eller flera av dina medansvariga kollegor taggar du dem med deras mejladress i kommentarsfältet på kandidatkortet. Så fort du sätter ett @ i kommentarsfältet dyker dina kollegor upp i en lista.

Exempel: ”Kandidaten har en härlig utstrålning, skulle passa perfekt för tjänsten. Jag röstar för att vi bokar en intervju med kandidaten. Vad tror du @caroline.lofving@yobber.se?”

Din kollega som du taggat får då ett mejl från no-reply@yobber.se där man klickar på en knapp för att landa på kandidatkortet som kommentaren finns på.

För att kunna tagga din kollega måste den ha ett konto i Yobber. Administratör i verktyget kan skapa konton åt kollegor. Rekryteraren kan skapa konton åt kollegor med högsta behörighet som rekryterare.

Hur lägger jag till kollegor i Yobber?

Som administratör i Yobber har du behörighet att lägga till fler användare (men också skapa flera bolag). Det ger dig möjligheten att sätta samman ett team av interna och/eller externa resurser som med olika behörigheter kan delta i rekryteringsprocessen. Som rekryterare kan du bjuda in kollegor med högsta behörighet som rekryterare.

Fyll i uppgifterna och välj vilken behörighet din kollega ska ha. En inbjudan skickas direkt och kollegan får verifiera sitt konto. Du kan välja mellan fyra olika behörighetsnivåer och roller för dina kollegor. Detta gör du på sidan administration i ditt konto på Yobber.

Hur flyttar jag en annons till nästa rekryteringsfas?

Enkelt! På översikten av annonserna väljer du Flytta annons. Du har två faser att välja emellan:

Pågående rekryteringar
Välj det här alternativet om du ska fortsätta arbeta med din rekryteringsprocess. Annonsen är inte aktiv.

Avslutade rekryteringar
Välj det här alternativet om du är helt klar med din rekryteringsprocess och inte ska arbeta mer med den.

Måste jag använda den strukturerade videointervjun?

Nej, vilka metoder och verktyg du använder för din rekryteringsprocess i Yobber väljer du själv när du sätter upp annonsen.

Vad innebär de olika användarbehörigheterna i Yobber?

Administratör
Kan skapa och radera användare och bolag. Administratör är systemägare.

Rekryterare
Kan bjuda in kollegor med högsta behörighet som rekryterare. Rekryterare genomför rekryteringsprocesser med full behörighet.

Assistent
Kan granska kandidater och flytta kandidater mellan befintliga rekryteringsfaser. Har begränsad tillgång.

Granskare
Kan endast se ansökningar och lämna en kommentar internt på kandiatkortet för kollegor att läsa. Minimal tillgång.

Varför översätts rubrikerna i platsannonsen till engelska fastän jag valt svenska som språk?

Det beror på att din webbläsare påverkar översättningen genom att tolka språkinställningen framför den inställning du gör i Yobber. Gå därför in under inställningar i din browser och välj svenska som första språk.

Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?

På inloggnigssidan till ditt konto klickar du på glömt lösenord och följer instruktionerna för att återställa lösenordet.

Vad gör jag om kandidater hör av sig med supportfrågor till mig?

Alla tekniska frågor och problem som du tar emot från kandidater hänvisar du alltid vidare till oss på Yobber. Vi nås alltid på 010-155 00 60 och support@yobber.se.

Vilket format ska logotypen ha som jag laddar upp på mitt företag?

Företagets logotyp blir synlig på flertalet ställen:

  • Inne på ditt konto på Yobber – för dig och dina kollegor.
  • I platsannonsen
  • På översikten av annonserna på Yobber.se (om du valt att den ska synas där).

Formatet på logotypen bör vara JPG/JPEG eller PNG och för en fin upplösning bör logotypen vara minst 256 x 256 px. Filstorleken får inte överskrida 10 MB.

Bilden jag laddar upp för sociala medier blir fel på Facebook

När du en gång publicerat en annonslänk på Facebook sparas informationen på plattformen. Ibland kan publicering av URL:er bjuda på en del problem, däribland presentationen av vald bild.

Om du uppdaterar bild, rubrik eller ingress i Yobber behöver du rensa Facebooks “preview cache”, för att uppdateringen ska slå igenom.

Rensa och testa din länk med hjälp av Facebook Debugger.

Bilden jag laddar upp för sociala medier blir fel på LinkedIn

När du en gång publicerat en annonslänk på LinkedIn sparas informationen på plattformen i 7 dagar. Om du därmed gör ändringar i din platsannons under de sju dagarna och till exempel uppdaterar bild, rubrik eller ingress i Yobber behöver du rensa LinkedIn:s “preview cache”, för att uppdateringen ska slå igenom.

Vilka personuppgifter anger en kandidat i Yobber?

Obligatoriska personuppgifter för en kandidat som skapar ett konto i Yobber är:

  • E-postadress
  • För- och efternamn
  • Telefonnummer
  • Adress (postadress, postnummer, ort och land)
  • Födelsedatum xxxxxx-xxxx
  • Föredraget språk (svenska eller engelska)
  • Yrke

Ta reda på mer om hur Yobber behandlar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR), och hur ansvaret för jobbsökarnas personuppgifter fördelas mellan Yobber och företagsanvändare.

Hur sprider jag annonsen efter att jag gjort klart platsannonsen?

Du har två sätt att göra detta på.

  1. Klicka på “dela annons” på översikten på annonsen.
  2. Logga till exempel in på företagets Facebook eller LinkedIn sida, kopiera länken till annonsen och klistra in den i ett nytt inlägg. Automatiskt kommer bild, rubrik och ingress från platsannonsen i Yobber att läsas in. Skriv din kommentar och publicera!

Vill du ändra bild, rubrik eller ingress – redigera annonsen och spara. Stöter du på problem hjälper vi dig gärna, hör av dig!

 

Var köper jag marknadsföring för min annons?

Inne på ditt konto i Yobber har du en marknadsföringspanel, härifrån väljer du vilken typ av annonsering du vill köpa. Luta dig tillbaka ed en koppkaffe så fixar vår marketing specialist allt det administrativa åt di. u får ett mejl när det är klart.

Jag vill göra bakgrundskontroll på kandidater, var beställer jag det?

Inne på ditt konto i Yobber har du en marknadsföringspanel, härifrån köper du utdrag ur belastningsregistret. Du anger hur många kandidater du vill göra utdrag på och vår rekryteringsspecialist hör av sig till dig för att säkerställa vilka kandidater du vill göra kontrollen på.

SUPPORT

Hej!

Hittar du inte vad du letar efter?

Ingen fara, vi hjälper dig gärna. Du kan kontakta supporten via telefon på 010-155 00 60 eller via mejl.

Svårt att nå rätt kandidater?

Säljavdelningen hjälper dig att välja rätt marknadsföringskanaler och strategier så din annons når rätt kandidater.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Då är du varmt välkommen att kontakta vår kundsupport för att ställa din supportfråga. Vi återkommer till dig så snart vi kan.