Under hela 2018 uppdaterar vi Yobber med funktionalitet och nya moduler som gör rekryteringsvardagen ännu smartare och roligare för våra användare. I sommar har Yobbers back end byggts om för att kunna möta Enkelt uttryckt: under Yobbers snygga kostym hittar du nu ett mycket funktionsdugligt och användarhärligt underställ för företag oavsett storlek.
Behovet av att samarbeta kring rekryteringar, centraliserat eller decentraliserat, med interna och externa resurser är idag stort. Medarbetarprofiler behöver kommuniceras oavsett avstånd mellan beslutande ort och arbetsställen runtom i landet och globalt. Inte sällan nyttjas dessutom både interna och externa resurser och funktioner för att skapa effektivitet, träffsäkerhet och säkerställa kvalitén i rekryteringsprocessen.
De resurser som deltar i urvalsarbetet behöver således en gemensam plattform där information och kommunikation kring kandidater samlas och tillgängliggörs beroende på olika behörigheter. Utifrån detta behov har vi under sommaren byggt den struktur i Yobber som gör att verktyget nu kan stötta en modern och effektiv kompetensförsörjning hos företag oavsett storlek, kedjor och franschiseorganisationer.
Tittar vi på dagligvaruhandeln som kommit långt i användningen av videoansökningar och analyser av dessa intervjuer, blir uppdateringen också en rejäl möjliggörare. I en modern, stor livsmedelsbutik sker rekryteringar löpande, med allt från korta anställningar (8 månader) till chefsrekryteringar. Det ställer också krav på en plattform som ger flexibilitet i att formge ansökningsprocessen utifrån hur kandidaterna ska kvalificeras och krav på just samarbete mellan HR och avdelningschefer med gemensamma urval, effektiva arbetsflöden och kandidatåterkoppling.
Du kan nu som användare i Yobber bygga dina Hiring Teams med större frihet än innan och tilldela kollegor och externa konsulter olika roller och behörigheter vid era rekryteringar. Allt för att
optimera era möjligheter som team att uppnå effektiva kandidaturval genom samarbete och delaktighet mellan er som deltar i rekryteringsarbetet.
Användningen av Software-as-a-Service-tjänster har ökat stadigt senaste åren i takt med att företag söker sätt att minska kostnader och hitta nya lösningar. På Yobber kan vi vittna om samma trend som också beläggs i en enkät från ISG, där de kartlägger vilka dynamiker och trender som kommer styra utvecklingen kommande år inom HR.
Prognosen för SaaS inom HR accelererar just nu, där enkla, smarta och lättillgängliga lösningar förväntas passera antalet köp av licens-baserade system de närmsta åren och drastiskt minska den egna utvecklingen av system. I prognosen hittar vi ökad användning av hybrid-lösningar, tjänster som blandar licensierade tjänster med SaaS för att på så sätt utöka funktionalitet och stöd i processer.
Fördelarna som HR ser med Saas är först och främst att reducera kostnader. I tät följd kommer sedan nyttan av de mervärden vi också ser hos Yobbers kunder som digitaliserar sin rekryteringsprocess. Möjligheten med moln-baserade verktyg med enkla gränssnitt och den effektivitet som digitala flöden ger innebär förbättrad användarupplevelse, snabbare implementationer och därmed att också snabbare uppfyllelse av verksamhetens mål.
Innan sommaren var GDPR-anpassningar vår största prioritering vilket stod klart lagom till maj månad. Tillsammans med septembers uppdatering ser vi nu med stolthet hur vi går från att vara ett litet smart urvalsverktyg till att i allt större utsträckning bli en flexibel plattform och hub för allt som relaterar till en effektiv och träffsäker rekrytering med fokus på människor, talang och potential.